Lekker eten en toch afvallen

salad, bread, bowl

Wie wil dat nou niet? Lekker eten en ook nog eens afvallen! Dat klinkt natuurlijk te mooi om waar te zijn en dat is ook wat heel veel mensen denken. Hierdoor zijn ze vaak bang dat ze het afvallen niet volhouden.

Dit is natuurlijk erg jammer. Het hoeft helemaal niet zo te zijn dat je niks lekkers meer mag eten als je wilt afvallen. Wij geven je hier de 5 beste tips die je kunnen helpen met het afvallen en toch lekker blijven eten zodat jij jouw doelen kunt behalen!

De 5 beste tips voor lekker eten en toch afvallen

Waar het meestal mis gaat is dat mensen die willen afvallen veel te streng gaan diëten. Ze verbieden vaak al het lekkere en ongezonde eten uit hun dagelijkse voedingspatroon en vervangen dit tijdelijk door gezonde voeding. Het woordje ‘tijdelijk’ is hier de boosdoener, want gewichtsverlies zal hierdoor ook maar tijdelijk zijn.

Op de korte termijn zul je dus wel snel afvallen, maar op de lange termijn beland je dan vaak terug in je oude en ongezonde voedingsgewoontes. Helaas ben je dan weer terug bij af en dat willen we natuurlijk niet. De volgende 5 tips helpen je met afvallen terwijl je toch lekker mag blijven eten.

1. Verbied jezelf niet alles wat je lekker vind

Het is erg belangrijk dat je jezelf niet meteen gaat verbieden om dingen te eten die je lekker vind. Het is voor de meeste mensen lastig om iets wat ze zichzelf verbieden vol te houden op de lange termijn. 

Als je over het algemeen een gezond voedingspatroon aanhoudt in het dagelijks leven dan is er af en toe heus wel ruimte om eens iets lekker ongezonds te eten. Doe dit natuurlijk niet te vaak, maar met mate zodat het afvallen een stuk makkelijker vol te houden is.

2. Eet gevarieërd

Gevarieërd eten is de sleutel tot een gezond en lekker dieet. Je zult het misschien wel vaker gehoord hebben, maar het is écht zo. Helaas kiezen veel mensen vaak voor de makkelijkste weg en dat is meestal een bekend recept wat ze regelmatig eten. Dit wordt na een tijdje ook saai en kan erg ongezond zijn, omdat je niet alle benodigde voedingsstoffen binnenkrijgt.

Probeer dus gevarieërd te eten zodat je alle eiwitten, vetten, koolhydraten, vitaminen, mineralen en voedingsvezels binnenkrijgt. Heb je weinig tijd of inspiratie om altijd gevarieërd te eten? Kijk dan eens bij onze aanbevolen kookboeken voor extra inspiratie om snelle en lekkere maaltijden te maken. Zo voorkom je dat je elke dag hetzelfde moet eten en zorg je er dus voor dat je lekker kan blijven eten tijdens het afvallen zonder dat het saai wordt.

3. Gebruik gezonde smaakmakers en natuurlijke ingrediënten

In heel veel gerechten worden kant en klare sauzen gebruikt met allerlei conserveringsmiddelen. Hierdoor lopen de calorieën vaak snel op wat echt onnodig is als je zelf kookt.

Er zijn gelukkig genoeg gezonde smaakmakers en natuurlijke ingrediënten om je eten lekker op smaak te brengen zonder extra onnodige caloriën. Denk bijvoorbeeld aan verschillende kruiden zoals knoflook, cayennepeper en kaneel. Probeer dus verschillende gezonde alternatieven te gebruiken om jouw maaltijd gezond én lekker te maken. Zo blijft afvallen leuk en voelt het niet als straf.

4. Drink minder frisdrank

Waar je heel makkelijk calorieën op kan besparen is wat je dagelijks drinkt. In frisdrank zitten namelijk ontzettend veel suikers en daardoor dus ook heel veel calorieën. Deze onnodige calorieën kun je beter besparen waardoor je wat meer ruimte hebt om lekker te blijven eten. 

Probeer dus wat vaker een glas water te drinken. Vind je een glas water te saai? Ga dan voor (bruisend) water met een smaakje bijvoorbeeld citroen, zwarte bes of grapefruit. Het is ten slotte een stuk makkelijker om dagelijks een glas frisdrank te laten staan en een gezond alternatief te pakken dan om altijd dat lekkere eten te moeten overslaan.

5. Probeer meer te bewegen

Als je meer gaat bewegen zul je ook meer caloriën verbranden en hoe meer caloriën je verbrand hoe meer je zult afvallen. Dit klinkt natuurlijk heel erg logisch en simpel maar je moet het zelf doen. Dit kan al door elke dag lekker een rondje te gaan wandelen.

Om je hier wat extra motivatie voor te geven is het dus ook zo dat je meer caloriën overhoudt om af en toe eens te ‘cheaten’ zodra je meer gaat bewegen. Zo kun je af en toe echt nog wel eens je favoriete maaltijd eten, maar doe dit niet te vaak.

Tot slot

Wil je wat extra inspiratie op doen voor in de keuken zodat jij jou dagelijkse voeding lekker en gezond kunt houden? Kijk dan eens in de aanbeloven producten hieronder die jou daarbij kunnen helpen

Aanbevolen producten